هدف اکثر وب سایت ها افزایش سود یک مجموعه است البته ممکن است اهداف دیگری نیز داشته باشند. حتی سازمان های خیریه و سازمان های دولتی نیز نیاز دارند تا به نحوی از سایت برای افزایش سود خود استفاده نمایند. اما گاهی طراحی زیبا و ارائه پیشنهاد های جالب نیز موجب جلب مخاطب نمی گردد.
طبق آمار 96 درصد بازدیدکنندگان سایت شما تمایلی برای خرید ندارند. بنابراین چه فعالیت هایی می توان انجام داد تا آنها را به سمت خرید محصول هدایت کرد؟
حتی اگر شما بتوانید با استفاده از روش های بازاریابی و تبلیغات باعث افزایش ترافیک سایت خود شوید اما مخاطب شما، خریدی انجام ندهد، می توانید کسب و کار خود را زنده نگه دارید؟
سوالی که قرار است در این متن به آن پاسخ دهیم: چگونه می توان سودآوری سایت را افزایش داد؟
روش ها مختلفی برای افزایش سودآوری سایت وجود دارد اما در ادامه 9 روش برای این موضوع مطرح می گردد.
1- محصولات خود را به صورت واضح تشریح نمایید.
بسیاری از افراد دچار این اشتباه می شوند که خود محصول را توصیف می کنند و حتی در این کار زیاده روی نیز می کنند. در واقع سعی می کنند با توصیف بیشتر محصول میزان خرید محصول را افزایش دهند. اما به لحاظ روانی توصیف فواید محصول به جای خود محصول می تواند تاثیر بیشتری داشته باشد.
به عنوان مثال فروش یخچال با این توصیف ” می تواند سریع تر غذای شما را سرد کند.” تاثیر مناسبی ندارد. شاید ” با تسریع فرآیند خنک سازی باعث کاهش رشد باکتری های مواد غذایی می گردد” توصیف مناسب تری برای ارائه به مشتری باشد.
سعی نمایید فواید و کاربردهای محصول را توصیف نمایید و کمتر به توصیف خود محصول بپردازید.
2- نحوه استفاده از محصولات خود را توضیح دهید.
مطالبی که شما از طریق سایت در اختیار مخاطب و مشتری قرار می دهید، باید بتوانند بر تصمیم گیری مشتری تاثیر بگذارند. مشتریان و خریداران به تنهایی نمی توانند ویژگی ها و نحوه استفاده از محصول شما را کشف نمایند. بنابراین نیاز است تا ویژگی ها و نحوه استفاده از محصولات با روشی روشن در اختیار آنها قرار گیرد.
3- نظرات دیگر مشتریان را نمایش دهید.
طبق آمار 88 درصد از افراد به نظرات آنلاین بیش از توصیه های دوستان و تزدیکان اطمینان دارند. بنابراین نظرات و توصیه های مشتریان خود را جمع آوری نمایید و از طریق سایت در اختیار دیگران قرار دهید. استفاده از افراد شناخته شده می تواند تاثیر بهتری داشته باشد. همچنین استفاده از مصاحبه های تصویری نیز راه حل مناسبی است.
4- با ارائه محتوا و پیام اختصاصی، به مشتریان نزدیک تر شوید.
اگر تمایل دارید تا پیام های شما تاثیر و قدرت بیشتری داشته باشند، نیاز است این دو فعالیت را انجام دهید. اولا، مطمئن شوید که مخاطب مشخصی را هدف قرار داده اید؛ ثانیا، محتوا و پیام خود را متناسب با مخاطب ایجاد نمایید.
در واقع با محدود کردن بازه مخاطبین خود برای محتوا و پیام، می توانید پیام خاص تری برای آنها ایجاد نمایید.
5- از طریق دیداری محصول را به مشتری نمایش دهید.
اطمینان حاصل کنید که مشتری می تواند از طریق دیداری محصول شما و نحوه عملکرد آن را مشاهده نماید. دلیل این تاکید به این دلیل است، زیرا اطلاعات دیداری و بصری می تواند تاثیر بیشتری داشته باشند، همچنین می تواند اطلاعات بیشتری را در زمان کمتری منتقل نمایند.
اگر محصول فیزیکی دارید می توانید با ارائه یک فیلم از نحوه استفاده آن شروع نمایید. اگر در کار فروش نرم افزار هستید می توانید یک نسخه نمونه در اختیار مشتری قرار دهید. سعی نمایید این روش را متناسب با محصول خود ایجاد نمایید.
6- راه های ارتباطی دیگر را به مشتری معرفی نمایید.
علاوه بر سایت، راه های ارتباطی دیگر مانند شماره تماس، آدرس ایمیل، آدرس صفحات اجتماعی و … را نیز در اختیار مخاطب و مشتری قرار دهید. با ارائه راه های جایگزین می توانید حس اعتماد بیشتری در مخاطب ایجاد نمایید.
7- به مخاطبین محتوای با ارزش ارائه نمایید.
اگر دوست دارید مشتری به شما فکر نماید، نیاز است چیز با ارزشی به او بدهید. نیازی نیست این مورد یک جنس گران قیمت باشد. به عنوان مثال می توانید با ارائه راهنمایی در زمینه انتخاب محصول، نحوه تشخیص محصول باکیفیت و … شروع نمایید.
8- روندهای خرید را ساده نمایید.
افراد در دنیای مجازی معمولا صبر و حوصله زیادی ندارند و با اولین ناراحتی سایت و یا صفحه شما را ترک می کنند. بنابراین نیاز است تمام مراحل مرتبط با ارائه اطلاعات و خرید به گونه ای طراحی شوند که کمترین زمان را از کاربر صرف نمایند.
9- با ارائه گارانتی اطمینان مخاطب را جلب نمایید.
آمار نشان می دهد ارائه گارانتی برای محصولات می تواند 7.6 درصد موجب افزایش فروش آنها گردد. بسیاری از خریدارن به علت عدم ضمانت از خرید خود منصرف می شوند، بنابراین سعی نمایید برای محصولات خود گارانتی ارائه نمایید.
نظر شما درباره روش های افزایش بازدهی و سودآوری سایت چیست؟ نظرات و مشکلات خود را با ما در میان بگذارید.
منابع:
1. entrepreneur