تحلیل وضعیت سایت با تحلیل کوهورت (1)

این متن دارای دو بخش اصلی است:

تحلیل وضعیت سایت با تحلیل کوهورت (1): معرفی تحلیل کوهورت و گزارش کوهورت

تحلیل وضعیت سایت با تحلیل کوهورت (2): ایجاد گزارش کوهورت در گوگل آنالیتیک و تحلیل آن

 

در ادامه این متن سعی داریم با روند تحلیل گزارش کوهورت آشنا شویم.

روند تحلیل گزارش کوهورت

بعد از آشنایی ابتدایی با گزارش کوهورت قصد داریم تا با نحوه تحلیل گزارش کوهورت آشنا شویم. برای این منظور فرض می کنیم ما صاحب یک وب سایت هستیم و می خواهیم وضعیت رفتار کاربران سایت خود را بررسی نماییم.

از دید تجاری نرخ بازگشت کاربران به سایت یا نرم افزار عامل مهمی به حساب می آید و اطلاع داشتن از این عامل بسیار ضروری است.

در ابتدا نوع کوهورت (Cohort Type) را تاریخ اتصال (Acquisition Date ) قرار می دهیم.

در ادامه چون من محتوای زیادی تولید می کنم و بر روی سایت قرار می دهم اندازه کوهورت (Cohort Size) را روزانه (daily) تعیین می کنم.

برای  مولفه استاندارد (Metrics) مقدار نرخ بازگشت کاربران (User Retention) را انتخاب می کنم. این پارامتری است که درصد بازگشت کاربران به سایت یا نرم افزار من را نمایش می دهد.

در انتها مولفه مقیاس روز را برای هفت روز گذشته (Last 7 Days) قرار می دهیم.

گزارش ما با توجه به پارامترهای انتخاب شده تولید خواهد شد و برای تحلیل آماده است.

هر ردیف در جدول نماینگر یک کوهورت مجزا است. من اندازه کوهورت را روزانه انتخاب کردم پس هر دیف نشان دهنده یک روز مشخص می باشد.

جدول داده ها نرخ بازگشت کاربر برای هفت روز گذشته را نمایش می دهد. برای تحلیل داده ها، سلول هایی از جدول که دارای رنگ تیره هستند اهمیت دارند. اگر با استفاده از اعداد بخواهم به تحلیل بپردازم به سراغ سلول هایی می روم که اعداد بالاتری را نمایش می دهند.

در این گزارش من مشاهده می کنم کاربرانی که در 27 ژانویه از سایت دیدن کرده اند نرخ بازگشت بیشتری دارند.

تحلیل وضعیت سایت با تحلیل کوهورت (2)

چرا این اتفاق رخ داده است؟ چرا این کاربران دوباره از سایت شما بازدید کرده اند؟

برای پاسخ به این سوالات شما باید برنامه های کسب و کار و سایت خود را بررسی نمایید تا دلیل این رفتار کاربران را دریابید. آیا در این تاریخ مشخص محتوای خاصی بر روی سایت قرار گرفته است؟ آیا کمپین تبلیغاتی مشخصی برای سایت اجرا شده است؟

اگر نتوانستید توسط این بررسی به نتیجه خاصی برسید یک امکان اضافی نیز برای تحلیل گزارش وجود دارد. گزارش را بخش بندی نمایید.

بخش بندی گزارش کوهورت

شما می تواند چهار نوع بخش بندی متفاوت برای گزارش خود تولید نمایید. هر یک از بخش ها در جداول جداگانه ای نمایش داده خواهد شد. در ادامه نحوه نمایش داده ها به همراه بخش بندی ترافیک موبایل و تبلت نمایش داده شده است.

تحلیل وضعیت سایت با تحلیل کوهورت (2)

برای تحلیل داده کافی است داده های هر بخش را با بخش All Sessions مقایسه نمایید.

چه نوع گزارش کوهورتی را انتخاب نماییم؟

امیدوارم در این لحظه با گزارش کوهورت و نحوه استفاده از آن به خوبی آشنا شده باشید. شاید مطالب بیان شده نیازهای شما را برآورده نسازد. پس در ادامه برخی از نواع متداول گزارش کوهورت برای مدل های کسب و کار مختلف معرفی می گردند.

اقتصادی

پارامترهای اقتصادی مختلفی وجود دارند که می توان با استفاده از گزارش کوهورت تحلیل نمود که از آن جمله می توان درآمد به ازای هر کاربر، تراکنش به ازای هر کاربر، درآمد کل را نام برد.

نکته کلیدی که باید به خاطر بسپارید این موضوع است که  تمام این گزارشات بر اساس روزی که کاربر برای نخستین باز از سایت شما بازدید می کند و یا از نرم افزار شما استفاده می کند تولید می گردند.

تحلیل کاربرانی که اجناس گران قیمت خریداری می نمایند و پرداخت آنها دارای تناوب کمی است به صورت روزانه، روش مناسبی نیست سعی نمایید از تحلیل هفتگی برای این نوع تحلیل ها استفاده نمایید.

کوهورت هفتگی (Cohort Size = by week)، درآمد (Metrics = Revenue)،   دوازده هفته اخیر (Date Range = Last 12 weeks)

کوهورت هفتگی، تراکنش ها بر حسب کاربر، دوازده هفته اخیر

اگر اجناس شما به صورت روزانه خریداری می شوند پس سعی نمایید تا از کوهورت روزانه استفاده نمایید.

کوهورت روزانه، درآمد، سی روز گذشته

کوهورت روزانه، تراکنش بر حسب کاربر، سی روز گذشته

سعی نمایید بخش بندی مرتبط با محصول ایجاد نمایید. در نمودار زیر من یک بخش بندی مرتبط با یک محصول خاص را اضافه نموده ام و متوجه شده ام که درآمد بر حسب کاربر پس از 5 روز پس از اولین بازدید  تغییری داشته است.

همچنین از بخش بندی ها مبتنی بر درآمد بر حسب کاربر استفاده نمایید. کاربران با سود آوری بالا و پایین را شناسایی نمایید و سعی نمایید دلیل هر یک را تشخیص دهید.

پرداخت در نرم افزار

این مورد یکی از نقاط قابل توجه  این سیستم است. این بخش یک راه عالی است برای اینکه رفتار کاربران بعد از اینکه برای اولین بار از نرم افزار شما استفاده کردند را تحلیل نمایید.

پرداخت ها در سیستم های نرم افزاری نسبت به سیستم های دیگر دارای تناوب بیشتری هستند بنابراین سعی نمایید تا از گزارشات زیر استفاده نمایید:

کوهورت روزانه، درآمد، 7/14/30 روز گذشته

کوهورت روزانه، تراکنش بر حسب کاربر، 7/14/30 روز گذشته

من همچنین تمایل دارم تا کاربرانی که از نرم افزار استفاده می کنند اما پرداختی ندارند را نیز بررسی نمایم برای این منظور از گزارشات زیر استفاده می کنم:

کوهورت روزانه، سشن بر اساس کاربر (Sessions per Users)، 7/14/30 روز گذشته

کوهورت روزانه، مدت زمان سشن برای کاربر (Session Duration per User)، 7/14/30 روز گذشته

منابع:

https://fa.wikipedia.org/

http://cohortanalysis.com

https://university.custora.com/for-marketers/cohort-analysis/basic/cohort-analysis

https://university.custora.com/for-marketers/cohort-analysis/intermediate

http://cutroni.com/blog/2015/02/06/using-cohort-report

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *