در دوران کنونی، وب سایت شاید مهمترین وسیله برای حضور در فضای مجازی است. همچنین وب سایت اولین و شاید تنها وسیله ای باشد که شما می توانید مشتریان بالقوه خود را تحت تاثیر قرار دهید. با توجه به اهمیت این ابزار برای کسب و کارها پس چرا به آنها اهمیت داده نمی شود و این ابزارها برای کاربران مناسب نیستند.
در ادامه چند نکته که می تواند در بهینه و مناسب کردن سایت برای کاربران به شما کمک نماید ذکر شده است.
1. آنرا سریع بسازید.
یک وب سایت مدرن باید برای مرورگرهای مدرن ساخته شود. یک سایت مناسب نه تنها باید تجربه ی شیرینی را برای کاربر خلق نماید بلکه باید دارای عملکردهای مناسب نیز باشد. یکی از مهمترین مواردی که باید بررسی نمایید سرعت بارگذاری است. ذکر این نکته نیز اهمیت دارد که 40 درصد کاربران سایت هایی را که بیشتر از سه ثانیه زمان برای بارگذاری نیاز دارند را نادیده می گیرند. بنابراین سعی نمایید تا با کاهش اطلاعات، حذف افزونه های اضافی و کاهش حجم تصاویر سرعت بارگذاری و عملکرد را افزایش دهید.
2. آنرا واکنش گرا بسازید.
با فراگیر شدن تلفن های هوشمند بخشی از ترافیک سایت ها توسط اینگونه ابزارها تولید می شود. بنابراین اگر سایت شما واکنش گرا نیست، شما باید در این مورد فکر کنید و به آن اهمیت دهید. وجود مواردی مثل زمان بارگزاری طولانی و بعد متن کوچک برای خواندن و دکمه های کوچک برای کلیک موارد وحشتناکی است که ممکن است رخ دهد. با وجود چنین مواردی کاربران سایت شما را ترک خواهند کرد.
علاوه بر این موتورهای جستجو و به خصوص گوگل به سایت هایی که کاربرپسند نیستند نمره کمتری اختصاص می دهند. همچنین 48 درصد کاربران از تلفن های هوشمند برای جستجو استفاده می کنند. بنابراین با نادیده گرفتن واکنش گرا بودن بخش قابل توجهی از کاربران و مشتریان خود را از دست خواهید داد.
3. آنرا زیبا بسازید.
برای صفحات خود یک قالب واحد انتخاب نمایید. استفاده از قالب واحد برای سایت به کاربر این واقعیت را القا می کند که کسب و کار شما دارای هویت واحد است.
4. آنرا خوانا بسازید.
از فونت هایی استفاده نمایید که علاوه بر خوانا بودن با تصاویر و دیگر اشیای سایت سازگاری داشته باشند و با آنها هماهنگ باشند. همچنین در انتخاب فونت هویت و ماهیت کسب و کار خود را نیز در نظر بگیرید.
5. آنرا برای چشم مناسب بسازید.
وجود فضا در وب سایت به این معنا نیست که باید همه آنها پر شوند. سعی نمایید تا از فضاهای خالی بین متن و تصاویر به درستی استفاده نمایید. مواردی که برای کاربر اهمیت دارند را با ایجاد فضای خالی مناسب در اطراف آنها از بقیه اجزا مجزا نمایید. استفاده از این موارد برای کاربر تجربه بهتری را ایجاد می نماید همچنین یافتن اطلاعات را نیز سرعت می بخشد.
6. آنرا برای پیمایش راحت بسازید.
قسمت ناوبری شما باید تا حد امکان ساده باشد. نیازی نیست تا تمام صفحات شما از طریق منو قابل دسترس باشند تنها کافی است صفحات عمومی داشته باشید و امکان دسترسی به صفحات جزئی تر را از طریق آنها در اختیار کاربر قرار دهید.
7. آنرا واضح بسازید.
وقتی کاربری برای اولین بار از سایت شما بازدید می کند، سعی کنید پیام واضحی را به او منتقل نمایید. با استفاده از این روش تنها افرای که واقعا به اطلاعات شما نیاز دارند جذب می شوند. برای بررسی این مورد می توانید به میزان نرخ دفع کاربر (Bounce Rate) در ابزار های تحلیل سایت توجه نمایید.
8. آنرا متمرکز بسازید.
داشتن اطلاعات و دانش در جنبه های گوناگون چیز خوب و مناسبی است. اما این مورد امکان توجه و تمرکز بر روی کاربران موردنظر را سخت می کند. بنابراین سعی نمایید اطلاعات و محتوای خود را برای گروه کاربران موردنظر خود تولید نمایید.
9. آنرا با ارزش بسازید.
برای کاربر ارزش تولید نمایید. سعی نمایید ارزش را در تمام قسمت های سایت تولید کنید. سعی نمایید به گونه ای عمل نمایید که کاربر برای ماندن در سایت شما ترغیب گردد. قرار دادن اطلاعات مرتبط، معرفی کتاب، اشتراک مقاله و … از جمله راه هایی است که می توانید استفاده نمایید.
منبع:
www.entrepreneur.com