سایت شما هویت و چهره شما در فضای مجازی است. اما هنوز خیلی از شرکت ها مسئولیت سایت را به قسمت فروش محول می کنند و انتظار دارند تا یک گروه کوچک از افراد بر روی آن فعالیت نمایند و به موثرترین شکل ممکن شرکت و مجموعه را در فضای مجازی معرفی نمایند.
اما بدون حضور دیگر افراد و قسمت های شرکت در ساخت و قرار دادن محتوا در سایت، سایت شما شاید ظاهر زیبایی داشته باشد اما ممکن است به درستی اهداف قسمت فروش را برآورده نسازد، پیام شرکت و مجموعه شما را به درستی به مخاطبین شما منتقل نکند و یا بدتر اینکه پیام اشتباهی را به مخاطب انتقال دهد.
در زیر سه دلیل برای مشارکت دادن دیگر افراد در فرآیند طراحی سایت ارائه شده است:
1. محتوایی را که مخاطبین شما به آن نیاز دارند تعریف نمایید.
یکی از دلایل اصلی ایجاد وب سایت این موضوع است که شما قصد دارید تا شرکت و مجموعه خود را معرفی نمایید، بگویید که چه کسی هستید، چه خدمات و یا محصولاتی را ارائه می دهید. یک پیام نوشتاری و یا دیداری که به شرکت شما مربوط می گردد می تواند ارتباط قوی تر و موثر تری را با مخاطب ایجاد نماید.
اطلاعات مشتریان را از قسمت های مختلف مجموعه مثل واحد فروش، واحد روابط عمومی و دیگر بخش ها یی که با مشتریان برخورد دارند جمع آوری نمایید. از این اطلاعات برای یافتن اینکه مشتریان از شما چه می خواهند، واکنش آنها به فعالیت های شما چگونه است و از همه مهمتر برای فهم زبان آنها برای بیان مسئله استفاده نمایید.
جملات و واژگان زیادی ممکن است در صنعت شما وجود داشته باشد که شما به طور معمول استفاده می نمایید اما مشتریان معمولا با این کلمات آشنایی ندارند و با کلمات خود مشکل را بیان می کنند.
گوش دادن به مشتریان و بررسی اطلاعات آنها به شما این امکان را می دهد تا برای سایت خود پیام و محتوای بهتری تهیه نمایید که در آن خواست ها، نیاز ها و مشکلات مشتریان به زبان خود آنها بیان شده است.
2. محتوای خود را به گونه ای برنامه ریزی و سازماندهی نمایید که باعث تحریک احساسات مخاطب گردد.
یک سایت با ساختار مناسب به گروه های مختلف کاربران این امکان را می دهد تا بدون اینکه در دنیایی از کلیک ها گم شوند اطلاعات موردنظر خود را جستجو نمایند و به آن دسترسی داشته باشند. شما نیز مخاطبان خود را به سه گروه تقسیم نمایید و برای هر یک هدف مشخصی را تعیین نمایید که آنها قصد دارند تا به آن دست یابند. با این روش شما می توانید اطلاعات مناسب را در مکان های درست قرار دهید تا در درسترس مخاطب درست قرار گیرد.
با استفاده از این روش و جمع آوری اطلاعات بیشتر از مخاطبین و مشتریان می توانید اطلاعات سایت خود را به گونه ای سازمان دهی نمایید که کاربران و مخاطبان بیشترین احساس راحتی را داشته باشند و از کار کردن با سایت شما لذت ببرند.
3. مخاطبین خود را زیرنظر بگیرید و واکنش های آنها را ببینید.
در این لحظه شما می دانید که مخاطبین شما به دنبال چه اطلاعاتی هستند و پیام مناسبی که می تواند آنها را تحت تاثیر قرار دهد در اختیار دارید. پیام و محتوای خود را با استفاده از طراحی مناسب دیداری تکمیل کنید و در اختیار مخاطب قرار دهید. طراحی دیداری که با محتوا و مجموعه شما انسجام کامل را داشته باشد می تواند بیشتر مخاطبین را تحت تاثیر قرار دهد همچنین شما را از سایرین متمایز می سازد.
کاربران مختلف نیازهای اطلاعاتی متفاوتی دارند. روش های مختلف را برای ارائه اطلاعات آزمایش نمایید و بازخورد ها و واکنش ها مخاطبین خود را زیر نظر بگیرید و با توجه به بررسی آنها روش خود را اطلاح نمایید.
با استفاده از این روش شما کل مجموعه را در فرآیند طراحی سایت و ایجاد محتوا برای آن دخیل می کنید و می توانید برای مخاطب نیز محتوای مناسب تر و کاربردی تری را مهیا نمایید.
منبع:
www.entrepreneur.com