6 نکته در روابط عمومی برای کسب و کارهای کوچک

در ابتدا نیاز است تا با مفهوم روابط عمومی آشنا شویم. ویکی پدیا روابط عمومی را اینگونه تعریف می کند:
” روابط عمومی مجموعه‌ای از اقدامات و کوششهای حساب‌شده‌ای است که هر سازمان برای برقراری ارتباط مؤثر و هدفمند با گروه‌هایی که با سازمان در ارتباطند انجام می‌دهد.
روابط عمومی کار روبه‌رو شدن یک سازمان یا موسسه را با مخاطبانش از طریق پرداختن به موضوعات و مطالب و اخباری انجام می‌دهد که به منافع مشترکشان مربوط است. سخنرانی در کنفرانس‌ها، کار با رسانه‌ها، اشتغال به امور اجتماعی از طریق رسانه‌ها و ارتباط با کارکنان در زمره وظایف این حرفه است. فعالیت روابط عمومی چندان مستقیم و ملموس نیست و همین فرق آن با تبلیغات است. کار روابط عمومی می‌تواند برای ساختن روابط تفاهم‌آمیز با کارکنان، مشتریان، سرمایه‌گذاران، رأی‌دهندگان و عموم مردم به کار رود. ”
با توجه به این تعریف می توان نتیجه گرفت که روابط عمومی بخش مهمی از هر کسب و کاری است. اما انجام این فعالیت ها نیاز به منابع مالی و انسانی فراوانی دارد. بنابراین اگر دارای کسب و کار کوچکی هستید بهتر است این فعالیت ها را خود انجام دهید. برای این منظور سعی نمایید فعالیت هایی که در ادامه بیان شده است را انجام دهید.
1. داستان کسب و کار خود را بگویید.
تعریف داستان می تواند هویت شما را نمایش دهد، همچنین به ایجاد اعتماد در بین مشتریان و دیگر افراد مرتبط به شما کمک خواهد کرد. بعضی داستان های خوب مربوط به شما و مشتریان شماست. شما می توانید نحوه شروع و رشد کسب و کار خود را تعریف نمایید و مشتریان شما می توانند تجربه های خود از رابطه با کسب و کار شما را بیان نماید.
با کسب و کار خود مانند یک انسان و یک شخصیت برخورد نمایید. دلیل اینکه چرا کسب و کار شما وجود دارد، اصول آن و هر چیزی که به دیگران کمک می کند تا تصویر کاملی از کسب و کار شما داشته باشند را بیان نمایید. از اینکه از مشتریان خود بخواهید تا داستان تجربه خود را بیان نمایند نترسید. یک داستان کامل مسیری را به مخاطبین شما می دهد تا شما را بشناسند و شما و کل مجموعه شما را ببینند.
2. با کسب و کار خود در ارتباط باشید.
اخبار و اتفاقات کسب و کار خود را دنبال نمایید و سعی نمایید درباره ی هر چیزی که در کسب و کار شما اتفاق می افتد اطلاع داشته باشید.
سعی نمایید افراد تاثیرگذار در صنعت خود را در جامعه و شبکه های اجتماعی پیدا نموده و کارهای آنها را دنبال نمایید. همچنین این کار را در مورد رقیبان خود نیز انجام دهید تا از آخرین کارها و فعالیت های آنها مطلع باشید. همچنین این اخبار و اطلاعات را در اختیار مشتریان و همکاران خود نیز قرار دهید.
3. با افراد تاثیرگذار ارتباط برقرار نمایید.
سعی نمایید فعالیت های افراد تاثیرگذار در کسب وکار خود را دنبال نمایید و یا حتی با آنها در ارتباط باشید. فهرستی از سایت های خبری و یا شبکه های اجتماعی که این افراد در آنها فعالیت دارند را تهیه نمایید. سپس سعی نمایید تا برای آنها نظر، پیشنهاد و یا مطلبی ارسال نمایید.
ارتباط با افراد تاثیرگذار در کسب و کارتان یکی از بهترین راه هایی است که می توانید برای خود اسمی و رسمی کسب نمایید.
4. تحقیق کنید.
این مورد نیز به ارتباط با کسب و کار باز میگردد. شما به چیزی نیاز دارید تا بتوانید با محوریت آن با مشتریان خود ارتباط داشته باشید. این مورد می تواند یک مقاله، یک محصول و یا خدمات باشد. بنابراین نیاز است تا درباره کسب و کار خود تحقیق نمایید و چنین مواردی را پیدا نمایید.
5. عالی باشید.
سعی نمایید کیفیت محصول و خدمات خود را به حد مطلوبی برسانید قبل از اینکه به صورت گسترده برای تبلیغ آن فعالیت نمایید. از اینکه در شروع با گروه های کوچک از مشتریان کار کنید نترسید. نظرات چنین گروه های کوچکی می تواند در بهبود محصول و یا خدمات به شما کمک نماید.
6. از وب سایت خود استفاده نمایید.
با توجه به موارد قبل وب سایت شما می تواند بهترین مکان برای بیان داستان کسب و کار، ارائه نظر درباره اتفاقات کسب و کار و اخبار مرتبط به حوزه شما باشد. بنابراین سعی نمایید وب سایت خود را با موارد بیان شده تکمیل نمایید و اگر وب سایت در اختیار ندارید در اسرع وقت نسبت به راه اندازی آن اقدام نمایید.

منبع:
https://fa.wikipedia.org/wiki
https://www.entrepreneur.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *