بر خلاف باور عمومی، کسب وکارهای کوچک نیز مانند کسب و کارهای بزرگ باید تصمیم گیری داده محور داشته باشند و یا به زبان ساده تر از داده و اطلاعات برای تصمیم گیری استفاده کنند. کلان داده ها، مجموع داده هایی هستند که به طریقی تحلیل می شوند که بتوانند روندها، الگوها و ارتباطات را نشان دهند. با گسترش تلفن های هوشمند، شبکه های وای فای، شبکه های اجتماعی و محاسبات ابری یک انقلاب در بخش داده ها رخ داده است. در حالی که کسب و کارهای بزرگ از دانشمندان علوم داده و شرکت های پردازش کلان داده ها برای پیشبرد کارشان استفاده می کنند، کسب و کارهای کوچک نیز می توانند بدون هزینه زیاد از داده ها و مزیت های آن استفاده کنند. در ادامه با برخی از مزایای کلان داده ها برای کسب و کارهای کوچک آشنا می شویم.
1- بهره وری را افزایش می دهد.
یکی از مهم ترین عوامل رشد کسب و کارها داشتن ارتباطات و شرکای تجاری مناسب در صنعت و بازار هدف است. برای پیدا کردن شرکای تجاری و ارتباطات مناسب نیاز است که تحقیقات زیادی انجام شود تا بتوان گزینه های مناسب را پیدا کرد. اما با استفاده از کلان داده ها می توان هزینه های تحقیقات بازار را به شدت کاهش داد. داده ها روندهای بازار را برای شما مشخص می کنند و می توانند به شما بهترین راه برای متقاعد کردن مشتری را نشان دهند. استفاده از این روش به شما کمک می کند که سریع تر بتوانید مشتریان را متقاعد کنید و از منابع تان بهینه تر استفاده کنید.
2- هزینه ها را کاهش می دهد.
هزینه ها یکی از عواملی است که مانع رشد کسب و کارها می شوند. کسب و کارهای کوچک معمولا به ظرفیت ها و منابع بزرگ دسترسی ندارند و به همین دلیل از هر چیزی که باعث کاهش هزینه های آنها شود استقبال می کنند.
کلان داده ها می توانند به چند طریق هزینه های کسب و کارها را کاهش دهند. با استفاده از داده ها می توانید قیمت محصولات و خدمات تان را با سایر رقبا مقایسه کنید و بهترین قیمت ممکن را به مشتری پیشنهاد دهید.
شما همچنین می توانید روند نگهداری از دستگاه ها و سخت افزارهای خود را خودکار کنید تا خرابی آنها را به تاخیر بیندازید و به این صورت هزینه های نگهداری دستگاه ها را کاهش دهید.
3- به افزایش وفاداری مشتریان کمک می کند.
با هر جستجو و خریدی که در اینترنت انجام می دهیم در واقع در حال ایجاد یک ردپای دیجیتال از خودمان هستیم که یک دید کامل از شخصیت و تمایلات ما در اختیار دیگر افراد قرار می دهد. بنابراین شرکت هایی که به این داده ها توجه می کنند و آنها را مورد بررسی قرار می دهند اطلاعات زیادی درباره خواسته ها و نیازهای مشتریان در اختیار خواهند داشت.
کسب و کارها می توانند از چنین اطلاعاتی برای هماهنگ کردن محصولات و خدمات شان با نیازهای مشتریان استفاده کنند که این می تواند منجر به افزایش فروش شود.
4- به تمرکز بر روی بازار هدف کمک می کند.
یک شرکت ممکن است برای یک محصول چندین بازار داشته باشد. در خیلی از مواقع، شرکت ها محصولات شان را دوباره بسته بندی می کنند تا با سلیقه مشتریان در یک بازار مشخص هماهنگ شود. متاسفانه، شناخت مشتری کاری سخت است و نیاز به منابع زیادی دارد. اما با در اختیار داشتن اطلاعات و داده ها، می توان روند شناخت مشتریان را خیلی سریع تر و بهتر کرد. این موضوع باعث می شود که محصول بهتری ارائه دهید و یک مزیت رقابتی مناسب نسبت به رقبا داشته باشید.
5- به استخدام افراد درست کمک می کند.
مدنظر قرار دادن مدرک دانشگاهی برای استخدام افراد دیگر ملاک مناسبی نیست. کسب و کارها به افرادی نیاز دارند که با اهداف آنها سازگار و هماهنگ باشند و بتوانند به رشد کسب و کار کمک کنند. استفاده از کلان داده ها و استفاده از پلتفرم هایی مانند لینکداین به کسب وکارها کمک می کنند تا گزینه ها و افراد مناسب برای استخدام را پیدا کنند و یا حتی با استفاده از هوش مصنوعی بهترین گزینه را به صاحبان کسب و کارها پیشنهاد می دهند. صاحبان کسب و کارها می توانند گزینه های استخدام را بر اساس تجارب، علایق، دوره هایی که گذرانده اند و سمت های قبلی جستجو و دسته بندی کنند و در نهایت بهترین افراد را برای کسب و کارشان انتخاب کنند.
کلان داده ها رازهای کوچکی را آشکار می کنند که شاید در شرایط عادی نتوان به آنها دست یافت. همچنین به شما اجازه می دهد که از داده های موجود در بازار به نفع خودتان استفاده نمایید. به عنوان مالک یک کسب و کار سعی کنید از داده ها در کسب و کارتان استفاده کنید تا از مزایایی که گفته شد بهره ببرید.